kontakt:
info@milir.cz
|
Ašský milíř 2024
Opět po roce Vás všechny srdečně zveme
na tradiční místo ve Vernéřově u Aše.
Zapálení: 8.6.2024 od 7:00
Rozhrabání: 15.6.2024 od 7:00
Slavnosti: 15.6.2024 od 14:00
Těšit se můžete na country kapelu
Crazy Horses
a další bohatý doprovodný program.
.
HISTORIE
PÁLENÍ DŘEVĚNÉHO UHLÍ
Z
historie pálení dřevěného uhlí
Dřevěné
uhlí využívá člověk od středověku dodnes. Jak k objevu
zuhelňování dřeva došlo, se můžeme pouze domnívat. Počátky pálení
dřevěného uhlí u nás spadají do doby cca 500 let př. n. l.
V té
době přichází na naše území Keltové a s nimi i vyspělá
kultura. Keltové zde jako první zpracovávali železnou rudu
a zároveň pálili dřevěné uhlí, bez něhož se toto odvětví
neobešlo.
Postup výroby dřevěného uhlí se v průběhu
vývoje lidské společnosti měnil. Zpočátku jednoduché pálení uhlí
v ohništích a jamách nahradily na dlouhou dobu
dokonalejší milíře, v nichž se dřevěné uhlí pálilo až do
pol. 20. stol. Milíř (z německého Meiler) je jednoduché
zařízení k výrobě uhlí tzv. karbonizací, kdy dřevo při
nepatrném přístupu kyslíku prochází suchou destilací a postupně
uhelnatí. Pomalé, nedokonalé hoření zajišťuje milíř především
díky nedostatku vzduchu, avša k při poměrně vysokých teplotách.
Ta v milířích dosahuje 350°C i více.
Stavění
milíře Milíře měly tvar homole a stavěly se na
větším prostranství pod širým nebem. Obvykle se jich stavělo
několik najednou. Tzv. "milířový plac" volil uhlíř
s ohledem na několik faktorů. Především musel být chráněný
před větrem a nejlépe v dosahu vodního zdroje. Milíře
vznikaly obvykle v místě zpracování dřeva, tedy na kraji
lesů, kde byla i vhodná půda pro uhliště, která nesměla být
příliš vlhká, kyprá ani tuhá. Lesní půda nejsnáze přijímala
vlhkost tekoucí z páleného dřeva. Vybrané místo bylo třeba
zbavit trávy, kamení a kořenů a pokud možno poházet
mourem ze starého uhliště.
Milířový
plac byl kruhový o průměru nejčastěji 6-8 m, byl
dostatečně prostorný a umístěný na rovném či zarovnaném
terénu. Základem milíře byl středový kůl, tzv. král nebo několik
kůlů svázaných houžvemi. Při stavění milíře záleželo na tom, zda
se bude zapalovat shora nebo zdola. Podpaloval-li se milíř zdola,
položila se na holou zem kolmo ke králi dlouhá kláda sahající ke
kraji milířového placu, která se po dostavení milíře vytáhla,
čímž vznikl kanálek k podpálení milíře.
Směrem od
krále se na plochu uhliště kladly paprskovitě klády jako podklad.
Král se obvázal suchým roštím a chrastím. Pokud stály místo
krále tyčky svázané houžvemi, vyplnili se mezery mezi nimi
drobnými klacíky či oharky. Poté se král obkládal v několika
vrstvách a patrech svisle stavěnými poleny. Polena byla
u středu nejsilnější, směrem k okraji slábla. Stejně
tak polena nejníže postavená byla nejdelší a dříví nejblíže
k vrcholu milíře nejkratší, čímž stavba získala kopulovitý
tvar. Mezery mezi polínky se vyplnily drobnějšími, kratšími kusy.
Do pyramidy průměrně velkého milíře se vešlo až 40 m3 dřeva.
Přikrytí
milíře Vytvořený milíř bylo třeba přikrýt, aby do něj
netáhl vítr. Přikrytí se dělilo na tzv. patro a mour. Patro
bylo tvořeno z vrstvy drnů, chvojí, jehličí, mechu, rákosí
nebo slámy. Milíř se utěsňoval odspoda směrem vzhůru. Drny se
kladly přes sebe jako cihly, přičemž ve spodní části milíře byla
vrstva nejsilnější. Když bylo patro hotové, vložil se na něj
uhelný prach zvaný mour. Na mour se používala kvalitní mastná zem
nebo zem smíchaná s uhelným prachem. Toto utěsnění
zajistilo, že dřevo v milíři prohořívalo pomalu, nemohlo
vzplát plamenem a postupně zuhelnatělo.
Podpálení
milíře Milíře
se zapalovaly obvykle ráno, aby bylo možné je lépe kontrolovat.
Odspoda se milíř zažehl dlouhou rozžhavenou tyčí nebo loučí
pomocí kanálku, který vznikl po vytažení klády. Zapaloval-li se
milíř odshora, propíchal uhlíř pohrabáčem několik děr v horní
části milíře a jinou děrou do něj zanesl žhavé uhlí, které
milíř podpálilo. Když byl oheň dostatečně hluboký, přikryl
vstupní otvor drnem a z propíchaných otvorů se začal
valit hustý dým, podle jehož barvy, vůně a síly poznal uhlíř
jak proces pálení uhlí probíhá. Zhruba po půl dni doutnání milíře
strhl uhlíř hliněnou vrstvu a vyhořelé nitro znovu zaplnil
dřevem. Tento proces opakoval po následující cca tři dny, dokud
milíř dokonale neslehnul. Pokud je uhlíř šikovný, zachoval si
jeho milíř při postupném sléhání stejný tvar a zmenšil se
zhruba o polovinu.
Zuhelnění
milíře Když byl milíř zcela prouhlen, zadělaly se
všechny díry, aby oheň uhasl. Po vychladnutí povrchové vrstvy se
hráběmi s kovovými zuby postupně vyhrabávalo hotové dřevěné
uhlí a lopatou se rozhazovalo kolem milíře. Tato činnost se
prováděla výhradně v noci, aby byly vidět neuhašené jiskry
a bylo možné je ulít. Uhlí se rozdělovalo podle velikosti
kusů, protože hrubé uhlí bylo dražší. Proto se s uhlím
zacházelo šetrně jak při vyhrabávání, tak při převozu. Dobře
vypálené uhlí se lehce nelámalo, málo černilo ruku a po
rozlomení se silně lesklo.
K pálení
dřevěného uhlí se v zásadě hodil jakýkoli druh dřeva.
Zkušení uhlíři však věděli, že různé druhy dřeva mají rozličnou
výhřevnost, stejně jako z něho vypálené milířové uhlí. Čím
bylo dřevo starší, tím bylo výhřevnější a uhlí z něho
vyrobené kvalitnější. Většinou se používalo dřeva horší jakosti,
ale nadbytek dříví v důsledku živelních pohrom, jako byly
větrné kalamity či napadení stromů dřevokazným hmyzem, umožnil
uhlířům měnit v uhlí i kvalitnější materiál.
Použití
dřevěného uhlí V běžných obydlích se dřevěného
uhlí obvykle nevyužívalo. Dřevěné uhlí potřebovaly hutě a hamry,
ale i další řemesla pracující s kovy, jako kováři,
zámečníci, nožíři, mečíři, kotláři, konváři, zvonaři, stříbrníci
a zlatníci. Dřevěného uhlí však používali i knihaři (na
ohniště) a své místo mělo i ve větších kuchyních.
Za nejdůležitější se
považovali uhlíři, kteří pálili uhlí a vozili je k báňským
městům, u nás zvláště do Kutné Hory. Horští uhlíři žili při
lesích a měli obchodní tovaryšstvo a privilegium již za
krále Jana Lucemburského, který je r. 1327 schválil
s největší pravděpodobností proto, aby tehdejší hutě byly
přednostně bez nesnází zásobovány uhlím. Proto také zakázal činit
uhlířům překážky při jejich nákupech potravin ve městech, při
nichž les (dříví) koupili. Spotřebované dříví uhlíři platili až
z výtěžku prodaného uhlí. Toho, kdo jim zůstal za uhlí
dlužen a neplatil, mohli v kterémkoli městě zatknout
i bez rychtáře. Sami však mohli být pro dluh obstavováni.
Uhlíři byli osvobozeni od placení daně obecní i královské.
K převážení uhlí měli právo volit co nejkratší cesty, ovšem
beze škody na osení. Ve městech, do kterých přišli, měli prvý den
právo nosit zbraň, meče nebo
kordy.
Zdroj: Janotka, M. a Linhart, K. : Řemesla našich
předků. Praha : Svoboda, 1987
|
|